العودة   منتديات مخابئ > >


عالم حواء - سيدتى - الزواج - تعليم فن الإتيكيت قسم خاص للمرأة، عالم المرأة، زواج، ثقافة زوجية، مشاكل الزواج، عادات وتقاليد


معني فريندزون - كل شئ عن مصطلح الفريند زون Friendzone

عالم حواء - سيدتى - الزواج - تعليم فن الإتيكيت

معني فريندزون - كل شئ عن مصطلح الفريند زون friendzone معني فريندزون - كل شئ عن مصطلح الفريند زون friendzone يعني إيه الفريندزون friend zone الناس...



معني فريندزون - كل شئ عن مصطلح الفريند زون friendzone
معني فريندزون - كل شئ عن مصطلح الفريند زون friendzone
يعني إيه الفريندزون friend zone

الناس إللي متعرفش الفريندزون Friendzone يعني إيه!!

الفريندزون هي المنطقه إللي بيحُطك فيها الشخص إللي إنت بتحبُه سواء بنت أو ولد، ويبدأ يتعامل معاك ومع أي تصرف يصدُر منك على إنه تصرُف من (صديق).. دا بغض النظر عن مشاعرك تجاهُه سواء كانت ظاهره أو خفيه..
(بيكون عارف إنك بتحبُه بس بيقولك خلينا "أخوات" أو "أصحاب" أحسن وهو عارف إنك هتفضل بتعامله كحبيب سواء هتظهر ده أو تُبطنُه طول فترة تعاملك معاه).
الفريندزون نفسها بقى بتنقسم لكذا فرع وقسم..
- النوع العائلي: لما يبدا يعاملك وكأنك (أخ/أخت) عشان إنت سواء أكبر أو أصغر منه.. هو خلاص مش شايفك غير كده، ويبدا يطلُب منك تحللُه الواجب، تساعده في مش عارف إيه، مُشكله في البيت وهكذا. وإنت خلاص واحد من العيله (مع إنك بتحبُه).

- النوع الطبي: لما يحصلُه مُشكله أو مأساه أو يكتئب أو أي حاجه من النوعيه دي، يبدا يتجهلك ويدور عليك ويحكيلك وبكُل طبيعيه ويحكيلك على إللي حاسه وياخُد رأيك وممكن تكون مُشكله عاطفيه، بس إنت مُجرد صديق (مع إنك بتحبُه).
- النوع التيك أواي: لما يحصلُه عثرة في علاقته الحاليه أو يزهق من الشخص التاني إللي بيحبه أو لقى نفسُه فاضي وعايز يجرب حاجه جديده، يبدأ يجيلك ويرسم معاك على علاقه وتعيشوا الجو وكده، ولما خلاص الوضع بتاعه إرتاح وإشتاق لعلاقته القديمه فيسيبك عادي ويرجعلُه ولا أكن حاجه حصلت بينكم، إنت كنت مجرد مهرب (مع إنك بتحبُه).
- النوع المزاجي: لما يبقى قاعد ومش لاقي حاجه يعملها او حد يكلمُه أو لما يكون قلقان بالليل وبتاع وعايز حد يسليه فتلاقي الشات بتاعك فتح فجاه وإسمه موجود فوق وعينك تلمع وترُد عليه، يايرد ببرود يا يطنشك عشان هو كان فاضي وقتها ودلوقتي خلاص مش محتاجك يعني (صديق مع إنك بتحبُه).
- النوع البطاريه: لما يكون خارج من علاقه فاشله وتم رفضُه من شخص تاني، لازم يلجئ لحد عشان يحسسه إنه مرغوب وإنه عاطفيًا مش فارغ ومُهمل، يلجألك ويقعد يتكلم معاك ويمارس حياتُه عادي لغاية لما ترجعلُه إحساسه العاطفي بنفسُه وتملالُه الفراغ إللي الشخص التاني سابه، فيبدأ يطنشك ويعاملك كصديق (مع إنك بتحبُه).
وغيرهم وغيرهم وغيرهم..
الفريندزون دي أنبل منطقه ممكن يتحط فيها الشخص، لما تبقى بتحب إللي قُدامك وهو عارف إنك بتحبُه وبتهتم بيه وبيظهر في كُل تصرفاتك، ومع ذلك بيطنشك ويبدأ يعاملك كصديق عشان خاطر شخص في اغلب الاوقات ما بيعملش 1/10 من إللي بتعملُه!

تحيه للأبطال.. تحيه للفريندزونرز..

هو ايه تعريفكم لمصطلح " الفريند زون"؟ وليه الموضوع و المصطلح بقوا منتشرين قوي بين الشباب الأيام دي؟ وياريت أمثلة توضيحية مع التعريف

صورة توضح الفريندزون ببساطة

معني فريندزون - كل شئ عن مصطلح الفريند زون Friendzone

أين تقع الـ فرند زون ؟

في مرحلة أو أخرى، يخشى كل باحث عن علاقة من الوقوع فى خطر “منطقة الصداقة”، تلك المنطقة التى تفرض حالة غير مريحة من التعارف، حيث لا يمكن لعلاقة رومانسية واقعياً أن تنشأ بعد الآن.

لكن، هل “منطقة الصداقة” حقيقية؟ هل العلاقات التى تفشل فى النشأة سريعاً بعد التعارف الأول، مقرر لها أن تبقى فى تلك المنطقة؟ أو هل هذا يعد أحد المخاوف اللامنطقية للحياة؟

أشارت أبحاث جديدة نشرت بمجلة “العلوم النفسية،Psychological Science ” أن “منطقة الصداقة” قد تكون أكثر واقعية مما نتخيل، لكن مع بعض التحذيرات الهامة للباحثين عن علاقة.

عاين الباحثون بجامعة تكساس ونورث ويسترن، بقيادة لوسي هانت، 167 أزواجا مرتبطين عاطفياً، سواء متزوجين أو مازالوا يتواعدون. وقام الباحثون بقياس الفترة الزمنية التى كان الأزواج فيها فى علاقة عاطفية، والوقت الذى عرفوا فيه بعضهم البعض قبل أن يصبحوا مرتبطين عاطفياً، وجاذبية كل شريك. ( وحددت جاذبية الشريك وفق تقييم مجموعة من الطلبة على مقياس من سبعة نقط من يعتمد على عنصري “الإثارة” و”الجاذبية”).

ما وجدته الدراسة كان مبهراً.

كلما كان الزوجان مختلفين على مقياس الجاذبية الجسدية، كلما عرفا بعضهم لفترة أطول قبل الدخول فى علاقة عاطفية. بكلمات أخرى، الأزواج الذين تعرفوا على بعضهم لأقل من تسعة أشهر قبل المواعدة يميلون لكونهم متساوين فى الجاذبية الجسدية ( الرجال الجذابون مع النساء الجذابات، والرجال غير الجذابين مع النساء غير الجذابات).إلا أن الأزواج ممن عرفوا بعضهم لأكثر من تسعة أشهر قبل المواعدة لم يظهروا أي دليل على التشابه فى الجاذبية الجسدية (رجال جذابون مع نساء لسن جذابات بالدرجة، ونساء جذابات مع رجال ليسوا جذابين للدرجة).

ما الذى قد يعنيه هذا للباحثين عن علاقة عاطفية ويخشون من الوقوع فى “منطقة الصداقة” المحفوفة بالمخاطر؟

قد يعتمد الأمر على مدى جاذبيتك، ومدى جاذبية الشريك المحتمل. إذا كنتم متشابهين، فقد ينصح باتخاذ الخطوة سريعاً؛ إذا كان هناك عدم توافق بينك وشريكك فى الجاذبية، فقد يكون الدخول لـ “منطقة الصداقة” استراتيجية حكيمة.

ومع ذلك، فهذا يفترض قدرتك على تحديد مدى جاذبيتك وجاذبية شريكك الجسدية بشكل موضوعي، وهو الشىء الذى يقول بول إيستويك، الطبيب النفسى والمساعد المؤلف للدراسة، بأنه صعب حقاً للأشخاص أن يفعلوه.

يقول إيستويك : “حتى لو أمكن لأحدهم القيام (بأفضل) ما لديه، غالباً ما يعتقد أنه ليس بإمكانه فعل ذلك، لأن لديه رأى يتعلق بجاذبية شريكه يفوق إجماع الأغلبية. فى الواقع، تبدأ العلاقات عندما يرى طرفا العلاقة بعضهم البعض أكثر جاذبية مما هم عليه فى الواقع”.

سواء تعلم الأشخاص أو لم يتعلموا استخدام استراتيجية الصداقة للحصول على الشريك المرغوب، فإن هذه المسألة مازالت مفتوحة للنقاش، ويقول:” أعتقد أننا لا نعرف إذا كان من الممكن للأشخاص استخدام مدة التعارف كوسيلة لتحديد الشريك المحتمل والمناسب. حتى الآن من غير الواضح إذا كان ذلك يعكس استراتيجية يمكن للأشخاص تنفيذها بوعي والاعتماد عليها”.

“هذا سيتطلب المزيد من الأبحاث”.

هناك دائماً خطر فى استنباط رسالة سببية من دراسة ارتباطية، تلك النتائج تلمح للظروف المحيطة بالدخول فى “منطقة الصداقة” واعتبارها طريقة صالحة لتقييم العلاقات. حيث يقول إيستويك : “إذا كنت تتعرف على شخص مع مرور الوقت، فأنت تغامر. فهناك إحتمالية أن يعجب بك أكثر بكثير مما يفعل الآن، لكن هناك أيضاً احتمالية قوية بأنه سيعجب بك بصورة أقل مما يفعل الآن”.

اراء الناس علي تويتر تعقيبا علي الفريندزون

سألنا مستخدمي موقع التدوينات القصيرة "تويتر" عبر حسابنا، عن تعريفهم لـ "الفريند زون" فكانت الاجابات متشابهة تقريباً، وتدور جميعها حول هذه المحادثة الخيالية بين شاب وفتاة، أصدقاء منذ فترة طويلة، يحاول فيها الشاب دائماً أن يكون حاضراً كلما احتاجت اليه الفتاة، باذلاً في سبيل ذلك الغالي والرخيص، على أمل أنه في يوم ليس ببعيد سيصارح الفتاة بمشاعره "الحقيقية" تجاهها:



















Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd
M5ab2 آنضم الى معجبين